Pozrite si ZDARMA môj webinár

Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí

(a zarobiť si ako nikdy predtým)?

Porušujete týchto 5 málo známych pravidiel aj vy? Dajte si pozor!

Facebook porušovanie svojich pravidiel neberie na ľahkú váhu. A pre vinníkov má pripravené tresty, ktoré nie sú vždy príjemné.

Ak pravidlá porušíte len raz, pri konkrétnom príspevku alebo reklame, Facebook vám ich môže odstrániť.

Po opakovanom porušovaní trest pritvrdí a môže vám obmedziť možnosť pridávať príspevky na niekoľko hodín či dní.

Tých, ktorí sa nepoučia, jednoducho zo svojej komunity vylúči – odstráni profil alebo fanpage. Čo by mohla byť naozaj veľká škoda, ak máte úspešnú fanpage s tisíckami fanúšikov. (Napríklad viem o tom, že Facebook zrušil publikovanie stránky s 28 000 fanúšikmi, pretože systematicky porušovala autorské práva iných ľudí.)

Moja rada preto znie: Dávajte si pozor a dodržiavajte pravidlá hry.

To je skvelá rada,” šomrete si možno popod nos, “ale kto má čas študovať si tých 4865 riadkov Facebook-ových pravidiel?

Máte pravdu. Preto som to urobil za vás. Tu je výber toho najdôležitejšieho:

1. Nesprávne využívanie reakcií na hlasovanie

Niektorí ich milujú, iným lezú na nervy – emotikony ako reakcia na príspevok.

Nebolo to tak dávno, čo ich Facebook zaviedol do praxe. Podnikaví ľudia zareagovali rýchlo a urobili si z nich hlasovacie lístky. A (ne)prekvapivo to zafungovalo a ľudia začali hlasovať ostošesť.

Facebook na svojej stránke ale hovorí, že “je dôležité používať Reakcie na Facebooku takým spôsobom, na ktorý boli pôvodne určené – ako rýchly a jednoduchý spôsob na vyjadrenie toho, ako sa cítite.

A preto je takéto používanie reakcií zakázané:

vyuzivanie reakcii na hlasovanie

Príklad nesprávneho použitia reakcií na hlasovanie.

Ako ich teda používať správne? Čo áno a čo už nie?

Nie

  • Nespájajte emotikony reakcií s niečím, čo nezodpovedá ich emocionálnemu významu. (Napr. “Hlasujte “Štve ma to”, ak sa vám páči zlaté mačiatko.”)
  • Nerobte reakcie najvýraznejšími alebo najvýznamnejšími prvkami vašich obrázkov.
  • Nepoužívajte reakcie na hlasovanie v anketách v živom videu, kde celé video pozostáva len zo statických alebo dookola sa opakujúcich obrázkov.

Áno

  • Môžete použiť reakcie na hlasovanie, ak nimi ľudia vyjadria svoje pocity (Napr. “Ak vám je to ľúto, hlasujte “Je mi to ľúto”.”)
  • Môžete vyzvať ľudí na hlasovanie aj počas živého videa, ale len v prípade, že je to naozaj živé video a nie statický obrázok.

Ak by ste chceli spustiť anketu na Facebooku bez použitia reakcií ako hlasovacích možností, môžete použiť externú aplikáciu. Alebo, v prípade skupiny na Facebooku, využiť možnosť Anketa.

2. Používanie podmienky v súťaži “Zdieľaj príspevok”

Ďalšou bežnou praxou stránok na Facebooku sú súťaže. Ale nie vždy sú ich pravidlá a podmienky s kostolným (rozumej Facebook-ovým) poriadkom.

Napríklad, táto súťaž porušuje pravidlá, pretože podmienkou je zdieľať príspevok.

nespravne podmienky v sutazi

Táto súťaž obsahuje podmienku, ktorá je zakázaná.

Ako teda robiť súťaže “legálne”? (Oficiálne pravidlá nájdete tu).

Nie

  • Nemôžete usporiadať súťaž na svojom osobnom profile.
  • Zaradenie do súťaže nemôže byť podmienené zdieľaním súťaže na osobnej časovej osi alebo s priateľmi. Nič, čo zahŕňa osobnú časovú os alebo priateľov, nie je dovolené (napr. aj označovanie priateľov v príspevku).

Áno

  • Môžete usporiadať súťaž na vašej fanpage.
  • Môžete žiadať od účastníkov súťaže, aby komentovali príspevok alebo ho označili “Páči sa mi to”.
  • Môžete tiež žiadať, aby vám napísali na nástenku vašej fanpage alebo do súkromnej správy.

3. Nesprávne meno vášho osobného profilu

Mnoho ľudí používa osobný profil na biznis a budujú tak svoju značku. (Stavím sa, že ste už videli niekoho s menom à la “Nechty Iveta”.)

Väčšina z nich však netuší, že sa to nesmie!


Oficiálne pravidlá nájdete tu, ja vám ich zhrniem:

Nie

  • Vaše meno nesmie obsahovať čísla, symboly, interpunkciu, opakujúce sa znaky…
  • Nemôžete v mene používať slová ani slovné spojenia (a už vôbec nie tie dvojzmyselné a nevhodné).
  • Vaše meno nesmie obsahovať názov firmy, organizácie a pod.
  • Vaše meno sa nemá líšiť od toho, ktoré sa uvádza vo vašom doklade totožnosti.
  • Nesmiete predstierať identitu niekoho iného.

Áno

  • Môžete použiť prezývku ako prvé alebo stredné meno v tom prípade, ak ide o variant vášho skutočného mena (napríklad Robo namiesto Róbert).
  • Vo svojom profile si môžete uviesť aj ďalšie meno (napríklad rodné priezvisko, prezývku, pseudonym…). Ako na to, sa dozviete tu.

Máte už osobný profil, ktorý využívate na biznis? Nič sa nedeje, môžete si ho previesť na stránku a o nič tak neprídete. Tu zistíte, ako na to.

4. Porušovanie autorských práv

Vážne na toto treba zákaz od Facebooku? Je hádam samozrejmé, že kradnúť ostatným ich diela sa nemá. A predsa…

Ľudia v túžbe po dobrom obsahu sťahujú videá z Youtube, obrázky z Googlu a grafiky z Facebooku, len aby ich vzápätí zverejnili na svojej stránke, pod svojím menom. Čerešničkou na torte je, ak ešte aj orežú cudzie logo. A niektorí si dokonca myslia, že je to v poriadku.

Nie, nie je.

Ten profesionálny fotograf tvrdo pracoval a investoval veľké peniaze do svojho vybavenia, aby urobil tie krásne fotky. A to video z Youtube musel niekto dlhé hodiny natáčať, strihať a upravovať, aby ho mohol hrdo zverejniť.

Ak chcete mať aj vy také videá a obrázky, budete si ich musieť kúpiť alebo poctivo vytvoriť. Rovnako ako tí, od ktorých ich chcete ukradnúť.

Nie

  • Nezdieľajte obrázky a videá, ktoré vytvoril niekto iný, ak nemáte jeho súhlas.(zdieľať môžete len pomocou tlačítka „zdieľať)
  • Ak zdieľate cudzí obsah, nestačí iba uviesť autora. Musíte mať jeho súhlas.
  • Nezdieľajte cudzí obsah ani vtedy, ak ho nechcete použiť na komerčné účely. Autorské práva porušíte aj tak.
  • Ak je niečo zadarmo na stiahnutie, ešte to neznamená, že to môžete použiť kdekoľvek a za akýchkoľvek okolností. Vždy si pozrite licenciu.

Áno

  • Používajte fotky a videá s licenciou, ktorá dovoľuje použiť obsah na komerčné účely.
  • Ak si nie ste istí, vždy si vypýtajte súhlas autora.
  • Autorské práva neporušíte, ak použijete obsah primeraným spôsobom. Čo to znamená, vám Facebook vysvetlí na tejto stránke.

Viac sa o autorských právach dozviete v oficiálnej nápovede Facebooku.

Pre tých, ktorí sa teraz polepšili a chcú používať len “legálne” obrázky: Super zdroje takýchto fotiek nájdete v tomto článku na mojom blogu.

zdroje obrazkov zadarmo

Medzi zdroj kvalitných fotografií zadarmo patrí aj Pexels.

5. Porušovanie pravidiel reklamy

Reklama na Facebooku = skvelý spôsob, ako získať nové kontakty, zvýšiť predaje a ukázať sa na oči tisícom užívateľov. Také výsledky ako tu za 5€/denne inde len ťažko dosiahnete.

Preto by bola škoda, ak by vám ju neschválili alebo odstránili len kvôli tomu, že porušuje pravidlá. Tu je návod, ako to urobiť správne:

Nie

  • Nepoukazujte na vlastnosti alebo charakteristiky cieľovej skupiny. (Napr. „Si mladá energická žena, ktorá sa rada pekne oblieka?“ Namiesto toho môžete použiť: „Hľadáte štýlové dámske oblečenie za dostupnú cenu?“)
  • Reklama nesmie smerovať na
    • nefunkčnú stránku
    • stránky vo formáte PDF alebo JPEG súborov
    • stránky, ktoré nezodpovedajú produktu alebo službe propagovanej v reklame
    • stránky, ktoré začnú automaticky sťahovať súbory do počítača
    • stránky, ktoré vyžadujú stiahnutie ďalšieho softvéru pre prístup k obsahu stránky
    • stránky s nizkym skóre dôveryhodného webu (Web of Trust)
    • uzavreté alebo tajné Facebook skupiny
    • stránku www.facebook.com
    • stránky, ktoré obsahujú minimálny pôvodný obsah a zároveň veľa reklamy a iných rušivých prvkov

Táto stránka nemá žiadny pôvodný obsah a slúži iba ako reklama tretím stranám.

  • Nesmiete používať
    • vulgárne výrazy
    • nesprávne používanie čisel a znakov (Uše3 p€niaz€)
    • nadmerné množstvo symbolov, znakov, interpunkcie a veľkých písmen (♧ ♥ ♡ ♢ ♢ Kúpte TERAZ ♔ ♕ ♚ ♛)
  • Neskomoľte názov Facebooku
    • začiatočné písmeno píšte veľké – Facebook
    • neskracujte ho
    • netvorte z neho sloveso ani množné číslo
    • v obrázku naň použite rovnaký font ako na vedľajšie slová
    • v obrázku použite správne logo
    • v obrázku nepoužívajte namiesto slova Facebook logo Facebooku
  • Nepoužívajte nepravdivý, zavádzajúci obsah (napr. „3 neuveriteľné tipy, vďaka ktorým schudnete 10 kíl za jeden týždeň“ alebo „Zhodnotenie peňazí až 50 % ročne!“)Ak chcete propagovať svoje MLM podnikanie ako skvelú príležitosť na privyrobenie, musíte tento obchodný model detailne vysvetliť priamo v reklame. Nemôžete ho propagovať ako obrovskú príležitosť za minimálnu investíciu.
    • Reklamy nesmú obsahovať obrázky „pred a po“.
      obrazok pred a po

      Obrázok „pred“ a „po“ nemôžete v reklame použiť.

  • Nepoužívajte nevhodné obrázky
    • Nevyvolávajte negatívne pocity (Napr. reklama na chudnutie nemôže obsahovať obrázok človeka, ktorý sa snaží zapnúť malé nohavice. Namiesto toho môžete použiť obrázok zdravého jedla alebo šťastných športujúcich ľudí.)
    • Reklamy nesmú obsahovať obsah pre dospelých. (Napr. zobrazovanie nahoty, vyobrazenie ľudí v explicitných či sugestívnych postaveniach alebo činnosti, ktoré sú príliš sugestívne alebo sexuálne provokatívne.)
zakazane obrazky v reklame

Zdroj: Facebook. Reklamy s takýmto obsahom porušujú pravidlá Facebooku.

    • Reklamy nesmú obsahovať šokujúci, senzačný, neúctivý alebo príliš násilný obsah. (Napr. nehoda áut, namierená zbraň.)
  • Necieľte pod 18+ s reklamou na
    • prírodné doplnky výživy
    • antikoncepčné výrobky
  • Nepropagujte bez písomného súhlasu
    • online zoznamky
    • internetové hazardné hry, bingo, kasíno, poker
    • online a offline lekárne
  • Nepropagujte vôbec
    • kontroverzné politické či sociálne problémy
    • špionážnu techniku
    • nelegálne produkty
    • drogy, vodné fajky, klasické a elektronické cigarety
    • nebezpečné výživové doplnky
    • zbrane, muníciu, ohňostroje, výbušniny obranné spreje
    • mikropôžičky

Áno

  • asi všetko ostatné 🙂

Presné pravidlá pre reklamy nájdete v nápovede na Facebooku.

Naše mamy mali pravdu: podvádzať sa nevypláca!

Naozaj, nerobte to. Jednak vás môže stihnúť trest. A potom, chceli by ste pred vašimi potenciálnymi klientami vyzerať ako podvodník?

A zabudnite tiež na výhovorku: “On to tak robí, prečo ja nemôžem?!” Neobstáli ste s ňou pred rodičmi, a určite s ňou neobstojíte ani pred Facebookom.

Áno, veľa obchodníkov na svojich stránkach pravidlá porušuje. Nebuďte ako oni. Možno len nevedia, že to, čo robia, je nesprávne. Ak niekoho takého poznáte, pošlite mu odkaz na tento článok 🙂

P.S.: Dozvedeli ste sa o nejakom pravidle, o ktorom ste doteraz nevedeli? Napíšte mi do komentárov.

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. Jarek píše:

    Dobrý den, děkuji Vám za užitečný aktuální souhrn ?, rád sdílím.

  2. Lubomir píše:

    Dobry vecer, pan Mazar,

    nesuhlasim s Vami.
    Ak zaplatite, Facebook Vam uverejni akukolvek, aj podvodnu reklamu. A moznu aj holy zadok. Staci, ak im zaplatite a uz pre Vas neexistuju ziadne pravidla, ziadne obmedzenia!
    Denne z FB aspon 3x mazem clanky o tom, ako smetiar, bezdomovec, etc., etc., mal problemy. Potom nasiel chybu na automate a legalne vyhral miliony. Je to reklama na kasino. Clanky su rozne modifikovane, tvariac sa ako oficialne spravy. Ci od policie, banky, zamestnavatela smetiara apod.
    Casto som mazal a mazem reklamy na:
    – super metodu, ako sa za 24 hodin nauci clovek plynule hovorit anglicky
    – lacne Ray Bany
    – tipovacie sutaze (viac je o tom na zive.sk)
    – ako za noc zarobite 1000 EUR, ak si kupite navod – knihu za 30 EUR
    – zazracny sporic elektrickej energie – je to nezmysel s LED a drobnou bizuteriou so zastrckou
    – etc., etc.

    Facebooku ide len o prachy.
    Preto sa snazi blokovat vsetko, co len trosku zavana reklamou a neprinasa prachy do FB kasy. Taka je pravda.

    Prajem Vam dobru noc.

    Lubomir

    • Martin Mažár píše:

      Dobrý deň Ľubomír,

      absolútne súhlasím, že FB občas ujde reklama, ktorá porušuje tieto pravidlá. Na druhej strane zas ľudia, ktorí si kupujú reklamu vedia, že fb veľa reklám zakazuje, akonáhle zistia, že porušujú pravidlá.

      Je dobré, že reklamy, ktoré porušujú pravidlá nahlasujete, aby ich stiahli. Robíte skvelú prácu.

      Krásny deň prajem 🙂

    • Duru píše:

      Neni pravda Lubomir, mne už 3x reklama neprešla, a potom som to vzdal.. platbu neviem či vrátili, ale proste bola reklama neschvalena a hotovo

      • Martin Mažár píše:

        Facebook neustále sprísňuje pravidlá pre reklamy. Dnes sú prísnejšie ako pred rokom a pred rokom boli prísnejšie ako pred dvoma rokmi.

        Duru, skús reklamu trocha inak koncipovať napr. tak, aby ti získavala kontakty na potenciálnych zákazníkov a neskôr budeš predávať mimo FB napr. prostredníctvom emaily. Čo sa týka propagácie niektorých výrobkov, tak FB to nedovoľuje a žiaľ niekedy aj zle vyhodnocuje.

        No a čo sa týka toho, či si Facebook stiahol peniaze, tak už FB to funguje tak, že najskôr spustíš reklamu. Minieš nejaké peniaze a až potom si peniaze sťahuje, takže platíš až potom, čo ti dodajú službu. Takže ak ti neschválili reklamu, tak si nič nesťahovali.

  3. Jarmila píše:

    Vyznat se v pravidlech FB asi není jednoduché. Loni jsem si nechala zadat reklamu od člověka, který toto dělá i pro firmy a byl mi doporučen. Výsledek byl, že mi FB reklamu stopnul. Na mých FB stránkách od té doby není reklama k dispozici. Uměl byste mi poradit, jak se opět dostat k možnosti zadávat na FB reklamu? Předem děkuji.

  4. Dobrý deň, na FB sa už nedá spoľahnúť. Nikdy neviete, či vám nevymažú príspevok alebo dokonca profil, či page alebo skupinu, z nejakého absurdného dôvodu. Ak chcete mať istotu vlastníctva a kontroly nad svojím obsahom, radšej použite inú platformu, napr. Intrabook. Síce to dačo stojí, ale stojí to za to 🙂

    • Martin Mažár píše:

      Dobrý deň, ďakujem za komentár. Moja skúsenosť je, že Facebook vymaže príspevok, skupinu alebo fanpage pri porušení pravidiel. Máte skúsenosť s nejakým absurdným drušením stránky alebo skupiny. Prosím, pozdieľajte svoju skúsenosť.

      P. S. Čo sa týka porovnania Facebooku a Intrabooku, tak myslím si, že každé slúži na niečo iné. Fb na komunikáciu so zákazníkmi a potenciálnymi zákazníkmi a Intrabook na vnutrofiremnú komunikáciu (aj keď fb má tiež aj platformu na vnútrofiremnú komunikáciu). Čo sa týka nástrojov na vnútrofiremnú komunikáciu a projektový manažment, tak my využívane teamwork.com a ten funguje výborne. Tu je zoznam nástrojov, ktoré my vo firme používame:

      http://www.expertnapredaj.sk/nastroje-podnikanie-online-komunikacia/

  5. Alexandra píše:

    Dobry den, som kozmetička a dosahujem viditelné vysledky po osetreni tvare. Moja prva reklama na Facebooku bola – fotka pred a po osetreni. Samozrejme, bola zamietnuta?. Ako to mam spropagovat?

  6. Darinka píše:

    ďakujem

  7. Matej píše:

    mne facebook zmazal cca 30 stránok / 700,000 fans
    najvacsia stránka mala 145000 fans – VYJEBANY SKURVENY FACEBOOK
    …… keby niekto vie pomôcť tak 0911630100

    • Martin Mažár píše:

      Matej, úprimne sa ani nečudujem, že Facebook ti zmazal fanpage s takým názvom. Čo boli podľa teba dôvody, že ti to Facebook zmazal?

      Osobne poznám iba jedného človeka, ktorému Facebook zmazal facebookovú stránku a to za sústavné porušovanie autorských práv. Robil to, že niektorá stránka vytvorila príspevok – obrázok, on si ho stiahol do počítača a potom pridal na svoju fanpage akože on je autor príspevku.

  8. Zuzana píše:

    Dobrý večer chcela by som sa spýtať ak niekto uverejní na svojom profile moju fotku bez môjho súhlasu navyše mám osobu zablokovanú ako sa dá takato fotka odstrániť?dakujem

  9. ludmila píše:

    Ako je to s predajom zvierat? ( V poľnohospodárskych skupinách)
    Ponuka psov a mačiek v inzertných skupinách?

    Kedysi som na reguláciu predaja zvierat narazila,
    teraz to neviem nájsť.

    Vďaka

    • Martin Mažár píše:

      Ľudmila, tu je presne napísané, čo je zakázané v súvislosti so zvieratami na Facebooku: https://www.facebook.com/policies/commerce/prohibited_content/animals

    • Tomáš píše:

      Dobrý deň. Rád by som sa informoval ohľadom mojej stránky, ktorú som si vytvoril. Ešte nie oficiálne aktívna, pretože neviem či nebude porušovať pravidlá. Ide o to, že by ľuďom uľahčila prístup k obsahu na tzv.clickbait stránkach. Priklad uverejnia niečo kde v polovici vety (vtip, oznam, štatistika, viete že… a pod) dajú 3 bodky a vy musíte kliknúť na stránku, aby ste sa dočítali viac.
      Je porušenie pravidla, ak ja kliknem na obsah, spravím screenshot (aj z ich logom, podpisom, všetko…) a postnem to do komentu pod príspevok, aby ostatní ľudia nemuseli klikať na stránku, len by to uvideli v kometári?

  10. Riso píše:

    mne facebook zacal zakazovať reklamy na náradie.vraj „zbrane,munícia,výbušniny“ roky to fungovalo posledné dve reklamy zamietol.Prvú povolili po prehodnotení ,drúhu zamitli aj po druhej kontrole.Ziadne zbrane ani nic podobne nepredavam .Ked si ich system pomyli vrtacku so samopalom alebo ja neviem kde je problem asi by s tym mali nieco robit ved to nieje normalne inzeroval som u nich niekolko rokov…len cakam kedy zablokuju cely ucet …

  11. Deje sa i to, ze napr. skupina nazbiera desattisice clenov, owner ju preda a novy dezolát ju premenuje a mame tu hocijake haluze a hoaxy s tisickami clenov, vid. video: https://www.mojevideo.sk/video/3634e/fb_skupina_na_predaj.html

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů