Pozrite si ZDARMA môj webinár
Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí
(a zarobiť si ako nikdy predtým)?
Zo všetkých strán počúvate, aká je reklama na Facebooku úžasna, lacná a účinná.
(Áno, aj ja som mal takéto silné reči v článku o 6 dôvodoch, prečo si ju budete chcieť zaplatiť ešte dnes.)
„To je síce pekné,” môžete si povedať, „ale na čo mi to je, keď mi nikto nevysvetlí, ako si ju nastaviť?”
Až sa vám môže zdať, že marketingoví guru a PPC špecialisti vám to naschvál nechcú prezradiť, aby neprišli o kšefty.
A tak som sa rozhodol nám, marketérom, trochu zlepšiť meno a vám uľahčiť život. V tomto praktickom článku vám vysvetlím:
Nakoniec budete vedieť svoju reklamu zacieliť napríklad na 30-40 ročné matky zaujímajúce sa o jógu, ktoré sa podobajú na tých, ktorí si kúpili váš produkt. Alebo na kohokoľvek iného.
Len tak pri poobedenej káve, ako keby to nič nebolo.
Toto NIE JE ďalší z mnohých povrchných článkov o Facebook reklame, ktoré nájdete na slovenských internetoch.
V tomto článku pôjdeme do hĺbky a nebude to žiadne vzrušujúce čítanie ako od Dana Browna. Bude to nudné, plné modro-bielych obrázkov a Facebookových terminus technicus.
Ale za to vám sľubujem, že tento článok pre vás bude naozaj užitočný a ušetrí vám mnoho šedivých vlasov a pošramotených nervov.
Najlepšie urobíte, keď si hneď teraz otvoríte Správcu reklám na Facebooku a všetko, čo sa naučíte, si okamžite vyskúšate vyklikať sami.
Nebojte sa, máte čas, ja počkám…
Nedá sa vám práve teraz pracovať s reklamami na Facebooku? V tom prípade si odkaz na tento článok uložte, aby ste sa k nemu mohli vrátiť neskôr. Urobte to skôr, ako na to zabudnete.
Čiže hneď.
Teraz.
Super, zvládli ste to. Takže poďme na to:
Stalo sa to aj vám?
Potrebovali ste napríklad novú posteľ a zrazu sa vám, z ničoho nič, začali na Facebooku ukazovať reklamy na obchody s nábytkom. A na obrázku bola posteľ, presne taká, akú by ste chceli!
Určite ste to už zažili. Takýchto reklám na Facebooku v poslednom čase pribúda ako sľubov pred voľbami.
Nie, Mark Zuckenberg nemá u vás doma nainštalovanú kameru ani vás neodpočúva. Facebook o vás vie veľa aj bez použitia takýchto eštebáckych praktík.
Niektoré základné informácie ako meno, pohlavie, vek si ľahko nájde vo vašom profile. Okrem toho však sleduje, čo sa vám páči, čo zdieľate, kam klikáte… A to nielen na Facebooku!
Mnoho majiteľov webstránok si totiž do nich vložilo malý kúsok kódu – Facebook pixel. Ten má za úlohu sledovať, čo na webstránke robia jej návštevníci a hlásiť to Facebooku (niečo viac sa o tom dozviete v tomto článku).
Takže podľa toho nakoniec vie, čo čítame, čo máme radi, čo by sme si možno chceli kúpiť, aké máme problémy… A samozrejme si nenechá ujsť ani informácie o tom, kde sa cez deň pohybujeme alebo aký mobil či počítač používame.
Zatiaľ na tom asi nevidíte nič úžasné.
Ale čo keď vám poviem, že k týmto podrobným, starostlivo zozbieraným a bezpečne uloženým informáciám o každom užívateľovi máte prístup aj vy? Že nemusíte byť žiadny hacker, ale Facebook vám ich len tak poskytne, keď si uňho zaplatíte reklamu?
Napríklad, ak máte svadobný salón, môžete zacieliť na čerstvo zasnúbené ženy.
Ak ponúkate online kurz o Facebook reklame (ako ja), môžete zacieliť na správcov Facebookových fanpage.
Ak ponúkate čokoľvek, môžete zacieliť na ľudí, ktorí už boli na vašej stránke, ale nič si neobjednali. Alebo na tých, ktorí sa podobajú na ľudí, ktorí si už od vás niečo objednali…
Možností je veľa, stačí s vybrať.
A nemusíte byť žiadny Einstein, aby vám napadlo, že vďaka takto dobre zacielenej reklame získate oveľa lepšie výsledky za oveľa menej peňazí. Super, nie?
Tip: Zaujíma vás, čo všetko Facebook vie práve o vás? Nájdete to vo svojich nastaveniach na tomto odkaze.
… časť Publikum. Dostanete sa tam takto:
Zatiaľ tam toho veľa nenájdete, ale určite si všimnete modré tlačidlo Create Audience (v slovenčine Vytvoriť publikum). Kliknite naň.
Ponúknu sa vám 3 možnosti:
Postupne nazrieme do všetkých troch. Takže poďme pekne poporiadku:
„Je jednoduchšie predávať súčasným zákazníkom, ako hľadať nových,” píše sa na oficiálnych stránkach Facebooku.
Preto prišli s možnosťou cielenia na ľudí, ktorí vás už poznajú – boli na vašej webstránke, dali vám svoj e-mail alebo sa stretli s vašou fanpage a podobne.
Odborníci na PPC kampane z KlientBoost na svojom blogu uvádzajú, že títo ľudia na reklamy klikajú 10x častejšie ako pri bežnom zacielení. A pri testovaní tiež získali 6x viac konverzií za rovnaké peniaze!
Tento typ reklamy, nazývaný tiež retargeting, má v sebe obrovský potenciál, ktorý sa práve naučíte využívať aj vy.
Takto to vyzerá, keď sa rozhodnete vytvoriť Custom Audience:
Kam kliknúť teraz?
Ukážeme si, čo urobia 3 najviac používané zdroje kontaktov:
Týmto súborom môže byť napríklad zoznam e-mailov alebo telefónnych čísel. Facebook potom tieto údaje priradí k svojim užívateľom a ak použijete toto cielenie reklamy, ukáže reklamu iba im. (Ako presne túto superschopnosť využiť vo váš prospech si povieme neskôr.)
Zvyčajne takto Facebook priradí približne 60-80% kontaktov. Prečo nie všetky, teda 100%?
Je to preto, že nie každý z vášho zoznamu má účet na Facebooku. Alebo ho má, ale používa tam iný e-mail, tel. číslo a podobne.
Po kliknutí na Create Audience → Custom Audience → Customer file máte v podstate dve možnosti:
Pravdepodobne máte kontakty na svojich klientov uložené niekde v tabuľke alebo textovom dokumente. Takýto súbor s príponou .csv alebo .txt môžete priamo nahrať na Facebook:
Nad označeným okienkom vidíte nápovedu, aké typy údajov môže váš súbor obsahovať.
Facebooku tiež nerobí problém, ak máte v jednej tabuľke ku každému zákazníkovi aj viac údajov vo viacerých stĺpcoch – e-mailovú adresu, tel. číslo, meno, mesto, atď. Po nahratí súboru si vyberiete, aký typ údajov obsahuje ktorý stĺpec:
Potom už len stačí kliknúť na Upload & Create a vaše vlastné publikum je na svete.
Niekedy môže byť pre vás pohodlnejšie jednoducho označiť všetky údaje a skopírovať ich. Na to môžete využiť druhú možnosť v ponuke:
Ak používate MailChimp, je to ešte jednoduchšie ako jednoduché. Stačí sa prihlásiť a Facebook si e-mailové adresy z vašej databázy skopíruje sám.
Už som vám prezradil, že vás Facebook môže sledovať, aj keď z neho odídete na úplne inú webovú stránku. A že za to všetko môže malý kúsok kódu, asi takýto:
Volá sa Facebook Pixel a čo všetko dokáže sa dočítate v tomto článku.
Nebojte sa, vôbec nevadí, že mu nerozumiete. Na to predsa máme programátorov. Kontaktujte toho svojho, kúpte mu jednu (či viac) káv a povedzte, čo potrebujete. On už bude vedieť, čo s tým.
Keď ho už raz máte Pixel nainštalovaný na svojej webtsránke, môžete Facebook reklamu zacieliť na návštevníkov svojho webu:
Nenechajte sa zaskočiť množstvom možností. Nie sú vašim nepriateľom, práve naopak. Vďaka nim môžete zacieliť tak presne ako Cristiano Ronaldo na bránku. A to na ľudí, ktorí:
(Pýtate sa, na čo vám je dobré takéto cielenie? Zachvíľu sa k tomu dostanem, čítajte ďalej.)
Teraz môžete z tých ťažko nazbieraných lajkov, komentárov, zdieľaní a kliknutí vyťažiť ešte viac!
Skrývajú sa totiž za nimi vaši potenciálni klienti. A vďaka novým funkciám Facebooku môžete svoju reklamu zacieliť priamo na nich.
Asi takto:
Aké máte možnosti? Zacieliť môžete na ľudí, ktorí:
A tieto kritéria môžete opäť akokoľvek kombinovať (rozšíriť, vylúčiť, zlúčiť).
Ak chcete vytvoriť iba jedno jediné publikum pre vaše reklamy, vytvorte toto.
Pripomeniete sa tým, ktorí už u vás boli. Nie ste pre nich cudzí, a tak je väčšia pravdepodobnosť, že si od vás niečo kúpia.
Je to síce veľmi zjednodušená teória, ale na začiatku s tým určite nič nepokazíte. Namiesto priameho predaja ponúknite svojim ex-návštevníkom niečo hodnotné, napr. e-book alebo zaujímavý článok z blogu.
Create Audience → Custom Audience → Website Traffic
Trúfate si na vyšší level? Vylúčte z tohto cielenia tých, ktorí u vás už nakúpili. Z nich potom môžete vytvoriť ďalšie publikum pre úplne inú reklamu.
Kliknite na Vylúčiť a vyberte všetkých, ktorí navštívili vašu ďakovnú stránku (viac o tom v bode 2.)
Create Audience → Custom Audience → Website Traffic
Priemerný zisk z jednej návštevy opakovaného zákazníka v USA je o 497% vyšší v porovnaní s bežnými nakupujúcimi.
Ak si už niekto kúpil váš produkt a bol spokojný, je pravdepodobné, že nakúpi znova.
Dáva vám to zmysel?
Ak áno, skúste vytvoriť publikum zo zákazníkov, ktorí si u vás v minulosti niečo kúpili. Ponúknite im vaše nové produkty alebo doplnkový tovar. Môže to byť jedna z najlepších investícií do reklamy, ktorá sa vám niekoľkonásobne vráti späť.
A ako na to? Najjednoduchšie je použiť tento trik. Vyberte ľudí, ktorí navštívili konkrétnu stránku na vašom webe – ďakovnú stránku, ktorá sa zobrazí po nákupe.
Create Audience → Custom Audience → Website Traffic
Čo s ľuďmi, ktorí vám dali svoju e-mailovú adresu, ale vaše e-maily neotvárajú?
Možno ich už vaše newslettre nezaujímajú. Alebo ich posielate príliš často. Alebo len nemajú čas.
To ale ešte neznamená, že ich musíte úplne stratiť. Môžete sa im jemne pripomenúť, napríklad s užitočným článkom z vášho blogu.
Vytvorte publikum z ich e-mailových adries v časti Create Audience → Custom Audience → Customer File
To bolo pár tipov na rozbeh…
… ale vlastné publiká ponúkajú omnoho viac. Kombináciou rôznych nastavení môžete svoje publikum vyladiť ako švajčiarske hodinky, aby vám reklama prinášala čo najviac zisku.
Ako najlepšie využiť vlastné publikum pre váš, konkrétny a jedinečný biznis?
To vám prezradí Michal Dedinský v online kurze Facebook reklama polopate.
Viete, kto je váš ideálny zákazník?
Predsa ten, ktorý u vás nakúpil 🙂
Táto jediná informácia vám stačí na to, aby ste vytvorili publikum potenciálnych ideálnych zákazníkov. Takých, ktorí vás ešte nepoznajú, ale je veľká šanca, že vás budú mať radi.
Iba povedzte Facebooku, kto u vás už nakúpil, a jeho algoritmy vám nájdu ľudí s podobnými vlastnosťami. Nemusíte si lámať hlavu s tým, či reklamu zacieliť na ženy alebo mužov, mladých alebo starých, vo vzťahu či slobodných…
Facebook vám naservíruje tých najideálnejších ľudí priamo pod nos!
Túto magickú funkciu nájdete v ponuke Create Audience pod možnosťou Lookalike Audience:
Facebook od vás potrebuje vedieť 3 veci:
Zdroj: Je to vaše vlastné publikum, podľa ktorého bude Facebook hľadať ľudí s podobnými vlastnosťami. Na začiatku som hovoril o zákazníkoch, ale vybrať si môžete aj akékoľvek iné vlastné publikum. Napríklad:
Najskôr teda musíte zájsť do Create Audience → Custom Audience a vytvoriť si vlastné publikum, aké chcete. Keď bude hotové, môžete si ho zvoliť ako zdroj pre Lookalike Audience (podobné publikum).
Location: Tu si vyberiete krajinu, v ktorej má Facebook hľadať ľudí do podobného publika. Ak nepodnikáte v zahraničí, asi si budete chcieť vybrať Slovensko.
Veľkosť publika: Čísla od 1 do 10 sú percentá (1% až 10%) a vyjadrujú, aká časť užívateľov z vybranej krajiny bude v podobnom publiku. Čím menšia veľkosť, tým viac podobní budú ľudia v ňom. (Keď vám poviem, aby ste si vybrali 5 vašich najlepších priateľov a potom skupinu 50 najlepších priateľov, pravdepodobne tí piati vám budú oveľa bližší, ako tá skupina päťdesiatich.)
Zatiaľ sme vytvárali publiká z ľudí, o ktorých sme nevedeli nič konkrétne. Bolo nám jedno odkiaľ sú, koľko majú rokov, čo majú radi…
Pri Uložených publikách to je úplne naopak. Dostanete sa k takým detailom zo života ľudí, o akých nevie ani Smotánka.
Ako a kedy to využiť?
Vyberte si Uložené publikum ak:
Vlastné publiká: Tu si môžete zvoliť už vytvorené vlastné alebo podobné publikum, z ktorého si budete vyberať ľudí podľa ďalších kritérií.
Lokality: Zacieľte na celú krajinu, mesto alebo len na okruh niekoľkých kilometrov od zadaného miesta.
Vek, pohlavie: Koľko rokov má vača cieľová skupina? Sú to muži, ženy alebo je to jedno?
Jazyky: Ak je vaša reklama v slovenčine, nemá zmysel vyberať si iný jazyk. Teda, možno ešte jazyk našich bratov Čechov.
Podrobné zacielenie: Tu začína ísť do tuhého.
Asi nemá zmysel písať, čo všetko tam nájdete. Je toho naozaj, naozaj veľa. Najlepšie bude, ak si to preklikáte sami a presvedčíte sa, že vedomosti Facebooku o jeho užívateľoch sú naozaj obdivuhodné. A pre vás veľmi užitočné.
Tak si to aspoň zhrňme:
… ako by ste zacielili na 30-40 ročné matky zaujímajúce sa o jógu, ktoré sa podobajú na tých, ktorí si kúpili váš produkt? 🙂
Na začiatku som vám sľúbil, že to pomocou tohto návodu zvládnete. Ale poznáte to, sľubuje sa ľahko… a či sa mi to podarilo aj dodržať, to už musíte posúdiť sami.
Budem veľmi rád, ak si skúsite vytvoriť svoje publikum a dáte mi vedieť, ako vám to šlo. Napíšte mi do komentárov, ak bolo niečo nejasné alebo si s niečím neviete dať rady. Alebo sa pochváľte, ak sa vám podarilo cielenie úspešne nastaviť.
A jasné, ak bol tento článok pre vás užitočný, nezabudnite sa oň podeliť aj so svojimi priateľmi!
Aj keď je to veľmi dôležitá časť Facebook reklamy, predsa len treba ešte nastaviť typ kampane, umiestnenie reklám, rozpočet, obrázok, popis…
Ale mám pre vás dobrú správu.
Všetko sa to dá naučiť. Michal Dedinský pre vás natočil video kurz Facebook reklama polopate, aby to zvládal aj akýkoľvek lajk či technický antitalent.
No a v prípade, že sa niekde zaseknete, vám i dokonca rád pomôže.
Pozdáva sa vám to? Pozrite sa, čo všetko sa v kurze naučíte, na tomto odkaze.
Výborný článok Martin, aj ja som už začala nejaké posty boostovať, ešte som nevytvorila samostatnú reklamu, ale chystám sa, tiež sa ešte trošku vzdelávam. Je to pekne a zrozumiteľne zhrnuté. Ďakujem