Pozrite si ZDARMA môj webinár
Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí
(a zarobiť si ako nikdy predtým)?
Písali ste niekedy predajnú stránku alebo reklamu pre svoj produkt?
Potom asi poznáte ten pocit.
Viete, že ten text musí byť perfektný. Chytľavý, pútavý a presvedčivý…
Ale keď si sadnete za počítač, ste bezradní.
„Čo tam mám napísať? Ako začať? Ako, dokelu, to tí copywriteri robia?„
Už vás svojimi textami párkrát dostali.
Ani neviete, ako sa to stalo… V jednej chvíli ste klikali na reklamu a vzápätí niekomu dávali svoju e-mailovú adresu. Keď vy ste ten e-book proste museli mať!
Ako je možné, že niektoré texty na nás pôsobia takmer magicky? „Donútia“ nás klikať, čítať a objednávať (a pritom si to ani neuvedomíme)?
Čo si myslíte, že potrebujete, aby ste sa stali top copywriterom?
Vrodený talent? Perfektnú gramatiku? Roky praxe?
Zle!
Všetko toto by vám k úspešnej kariére určite pomohlo. Ale nie je to to najdôležitejšie.
Tou tajnou prísadou je schopnosť čítať myšlienky ľudí. Inak známa ako empatia.
Napísať silný text znamená pozerať sa na svet očami svojho čitateľa (alebo zákazníka). Zabudnúť na to, čo chcete vy a myslieť na to, čo z toho bude mať on. Nielen mu rozumieť, ale snažiť sa cítiť to, čo prežíva a po čom túži.
Je to jednoduché?
Nie.
(Aj keď v ďalšej časti vám ukážem presný postup, ktorý vám to trochu zjednoduší.)
Bude to stáť za to?
Jednoznačne áno.
Keď sa naučíte opísať problémy ľudí do najmenších detailov, budú vidieť, že im rozumiete. Budú mať pocit, že chápete, čo prežívajú a čo ich trápi. A dokonca sa budú cítiť, ako keby ste ich poznali osobne.
A keď raz uveria, že im skutočne rozumiete, budú vám veriť aj že máte odpoveď na ich otázky a riešenie na ich problémy.
(Skúste sa vrátiť späť k predajnému textu, ktorý vás naposledy presvedčil niečo si kúpiť alebo vymeniť za e-mailovú adresu. Nemali ste vtedy pocit, že je to presne pre vás? Že je to presne to, čo potrebujete? Presne takto v texte účinkuje empatia.)
A okrem toho si vás ľudia lepšie zapamätajú, pretože na nich zanecháte dojem.
Naučila som sa, že ľudia zabudnú, čo si povedal, zabudnú, čo si urobil, ale nikdy nezabudnú, ako sa s tebou cítili. (Maya Angelou)
Ale aby ste mi verili, že som si to nevymyslel…
Copywriter Barry Feldman položil 27 známym copywriterom otázku: Čo je základnou ingredienciou každého dobrého textu? 17 z nich odpovedalo, že základom je empatia, porozumenie cieľovej skupine alebo vyvolanie emócií.
Takže sa zdá, že ste práve odhalili skutočné tajomstvo neodolateľných textov. Gratulujem 🙂
„Hmm, no dobre, Martin… Ale ja stále neviem, čo mám napísať do tej mojej reklamy.„
Preto vám v ďalšej časti prezradím postup ako písať tak, aby sa do vás ľudia zamilovali.
Ako používať jazyk vašich zákazníkov? Ako presne vedieť, čo máte napísať, keď si sadnete za počítač?
Odpovedzte si najskôr na tieto otázky a zvyšok pôjde oveľa ľahšie:
Tu by vám niekto iný začal vysvetľovať, čo je to persóna a že jej máte vymyslieť meno, povolanie, a ďalších 245 charakteristík.
Nechápte ma zle, nemám nič proti persónam. V marketingu sú veľmi, veľmi užitočné.
Ale je ťažké sa vcítiť do postavy, ktorú ste si práve vymysleli. Taká osoba môže prežívať čokoľvek, čo si zmyslíte. Veď nie je skutočná.
Ak sa chcete naučiť „čítať myšlienky“, nájdite radšej svoju múzu.
Spomeňte si na niekoho, koho poznáte, kto je presne tou osobou, ktorej chcete vo svojom biznise pomôcť.
Hľadajte niekoho z rodiny, priateľov a známych, koho dobre poznáte. Ak je váš biznis naozaj špecifický a nikoho takého nepoznáte, spomeňte si aspoň na niekoho z vašich klientov. Ak ste sa s ním stretli osobne, možno si ho celkom dobre pamätáte.
Vezmite si papier a pero alebo notebook a napíšte si:
Osoba, na ktorú myslím, je: __________________ (doplňte meno)
Príklad:
Som výživová poradkyňa a pomáham ľuďom získať vytúženú postavu. Moja múza je moja kamarátka Dorotka, ktorá má nadváhu a neúspešne vyskúšala už všetky možné diéty.
Som webdizajnér a vytváram prezentačné webstránky na mieru. Mojou múzou je brat Peter, malý podnikateľ, ktorý potrebuje moderný web, ktorý by prezentoval jeho služby.
Výborne, prvý krok ste zvládli. Ani to nebolelo, však? 🙂 Teraz však začne skutočná psychológia.
Aby nedošlo k nedorozumeniu, trošku to upresním:
Na čo myslí ___________ (doplňte meno), keď sa mu nedá zaspať, v súvislosti s ___________ (zameranie vášho biznisu) ?
Trochu zvláštna otázka, priznávam.
Jej cieľom je však zistiť, čo vášho cieľového zákazníka trápi, čoho sa bojí, z čoho je v strese… jednoducho, čo mu nedáva spávať.
Predstavte si, že leží o 2 v noci v posteli a prehadzuje sa zo strany na strany. Nemôže zaspať. Trápi ho niečo v súvislosti s vašim biznisom. Čo to je?
(Áno, určite si to zapíšte, aby ste to mali čierne na bielom. Alebo pokojne aj biele na čiernom.)
Príklad:
Na čo myslí Dorotka, keď sa jej nedá zaspať, v súvislosti s chudnutím?
Na čo myslí Peter, keď sa mu nedá zaspať, v súvislosti s webovou stránkou?
Čím viac odpovedí si zapíšete, tým lepšie. Pri tých prvých sa naša predstavivosť len rozbieha, takže 10 a viac je už dobrý počet.
Tiež platí, že konkrétnejšie a detailnejšie odpovede sú zvyčajne tie najlepšie. Takže sa nebojte vašu fantáziu trochu odviazať 🙂
No a už vás čaká len posledný krok:
Rovnako ako predchádzajúca, aj táto divná otázka má hlbší zmysel.
Tu sa snažíme zistiť, po čom náš cieľový zákazník túži, aké sú jeho ciele a sny.
A aby sme sa doňho vedeli lepšie vcítiť, môžeme si ho predstaviť, ako pokojne spí a usmieva sa, pretože sa mu sníva ten najkrajší sen…
Teraz si napíšte odpovede na otázku:
Čo sa ___________ (doplňte meno) sníva v súvislosti s ___________ (zameranie vášho biznisu) ?
Príklad:
Čo sa Dorotke sníva v súvislosti s chudnutím?
Čo sa Petrovi sníva v súvislosti s webovou stránkou?
Viem, že to nejde vždy ľahko, ale skúste vymyslieť zas aspoň 10 odpovedí. (Neskôr si za to poďakujete.)
Možno máte pocit, že ste zatiaľ nenapísali ani mäkké f z vášho predajného textu či článku. Že tú najťažšiu robotu máte stále len pred sebou.
Ale pravda je taká, že ak ste si naozaj poctivo vypracovali predchádzajúce cvičenia, väčšinu textu (a práce) už máte hotovú!
Už svojmu cieľovému zákazníkovi rozumiete, takže môžete písať, ako keby ste sa rozprávali len s ním. Môžete mu ukázať, že viete, ako sa cíti a čo prežíva. A že práve preňho máte riešenie jeho problému.
Takže teraz len vaše odpovede treba trochu pozliepať dokopy a váš text bude silnejší ako ranná káva a neodolateľnejší ako zákusok po obede.
Napríklad takto:
Aj vy už toho máte dosť?
Začnite si konečne užívať život naplno s kurzom Perfektná postava. Chudnutie nikdy nebolo také zábavné! V tomto kurze sa naučíte, ako sa zbaviť prebytočných kíl a pritom jesť to, čo vám chutí.
Predstavte si, aké by to bolo, keby ste mali postavu, po akej ste vždy túžili. Keby sa za vami muži otáčali a ženy by vám závideli. Keby ste aj v teplákoch cítili príťažlivo a sexi.
Teraz to máte na dosah ruky. Prihláste sa do kurzu Perfektná postava ešte dnes!
——————————————————————————————————————————-
Potrebujete profesionálnu webstránku, ale cenové ponuky z agentúr sa vám zdajú príliš vysoké?
Robím prezentačné weby pre malých podnikateľov už 5 rokov. Vytvorím vám moderný web na mieru, ktorý si vaši zákazníci zamilujú. A to za skvelú cenu (aj s doménou a webhostingom na 1 rok).
Povedzte mi, čo potrebujete a ako vám môžem pomôcť na meno@webdizajner.sk
Stačilo len trochu zamiešať odpovede na predchádzajúce otázky a tieto reklamy boli hotové. Nič zložité. A teraz ste na rady vy!
Poznám to.
Najťažšie je vždy začať.
Ale našťastie v copywritingu často existuje nejaká skratka. Niečo, čo sa dá beztrestne okopírovať.
18 fráz, ktoré môžete použiť na začiatku (alebo kdekoľvek inde) vo vašom texte, aby sa ihneď stal empatickejší (rozumej chytľavejší a neodolateľnejší):
Aj vy ste vždy chceli vedieť… ?
Takže vy by ste chceli… ?
Stalo sa už aj vám, že… ?
Znie vám to povedome?
Čo ak by ste mohli… ?
Aj vy neznášate… ?
Ste unavení z toho, že… ?
Nebolo by skvelé, keby… ?
Predstavte si, aké by to bolo, keby…
Na chvíľu si predstavte…
Len si to predstavte.
Bojíte sa / trápite sa, že…
Snívate o…
Skúsili ste už všetko, ale…
Viem, čo si myslíte.
Nechajte ma hádať.
Priznajte si to.
Možno máte pocit, že…
… tak ušetríte (alebo zarobíte) veľmi veľa €. (Naozaj, až sa divím, že som vám to prezradil zadarmo.)
Možno nebude vždy ľahké dostať sa niekomu do hlavy. A už vôbec sa vám nebude chcieť vymýšľať 20 odpovedí na tie divné otázky.
Ale potom vaše texty nikdy nebudú také silné a také neodolateľné, ako by mohli byť. (Opýtajte sa hociktorého dobrého copywritera. Každý vám povie, že toto cvičenie je alfa a omega každého kvalitného predajného textu.)
Preto vás vyzývam, aby ste si nabudúce pred písaním textu najskôr odpovedali na tieto otázky. Bude to tých najlepšie strávených 10 minút písania.
P.S.: Skúste občas sledovať reklamy, predajné texty a články a hľadať v nich takéto čítanie myšlienok alebo empatiu. Budete prekvapení, kde všade ju nájdete. Niekoľko krát dokonca aj v tomto článku 🙂
P.P.S.: Pomohol vám článok? Dozvedeli ste sa niečo nové? Čo sa vám najviac páčilo? Dajte mi vedieť v komentároch, som naozaj zvedavý!
Martin ďakujem za výborný článok. Veľmi dobré podnety.
Perfektní Martine. Moc Vám děkuji. Přesně tento problém momentálně řeším. Velice jste mi pomohl. Ještě jednou děkuji ?
To o nespaní a snívaní j e fantastické. Robíme v pomoci ľuďom s veľkými problémami. Viem si predstaviť, čo ich trápi a o čom snívajú. To, že som niečo také zažil nestačí. Hovoril som za seba. Hovorenie k múze, zaujímavé, ako sa naladiť na skutočnú pomoc druhému. Ďakujem. Idem to vyskúšať.
Martin(ko), prepac,, ze tak familiarne,…kazdy den mi posielas myslienku…
Clanok bol vybotny, dakujem..
…zdravi Ta …odberatelka;-) Alenka
Ps: Mojsyn je Martin… Bude nat o tyzden..
31..
🙂
Vďaka. Inšpirujúce.
Martin, predavat konkretne produkty je urcite fajn a da sa to aspon predstavit, co clovek kupuje, aj ked je to len ebook. Ja skor zapasim s tym, ako opisat vylet ci zajazd, ktory je vzdy len nehmotnou predstavou ludi. Da sa to aj inak ako uvidite, pozrieme si, prejdeme sa okolo najznamejsieho domu..atd? Mas nejaky tip, ako spravit kazdy z vyletov iny a predsa jedinecny?
Mam pocit, ze pri takejto abstraktnej forme neviem dobre vyuzit metodu copywritingu.
Ahoj Michal,
ideš na to dobre, ja by som ešte pridal aj pocity k tomu:
– Dokonale zrelaxujete a oddýchnete si po náročnej práci, ktorá vás celý rok vyčerpáva (aspoň na týždeň nebudete musieť myslieť na šéfa, všetky povinnosti a deadliny)
– Zahreje vás pri srdci a budete hrdí, že vidíte vaše deti smiať sa a šantiť sa v mori (konečne na nich máte čas) – ej, ale za ten rok vyrástli, že?
– S úsmevom na tvári vstanete vďaka slnečným lúčom, ktoré vás jemne pohladia po tvári a pobozkáte na líce vašu ženu … no nie je to oveľa lepšie, ako keď dostanete každé ráno „facku“ od budíka (ktorý odložíte najmenej 3X)?
– Zažijete dobrodružstvo, aké ste ešte nezažili. Pri našom divokom splave Nílu sa budete cítiť ako Indiana Jones, keď ho naháňala banda divochov a už už mal na mále… A tak ďalej a tak ďalej ?
Dúfam, že som ti aspoň kus pomohol.
Dáva ti to takto zmysel?
Vďaka za skvelé tipy
Děkuji za Váš rozbor k přístupu myšlení zákazníka. Hned zkusím podle návodu udělat inzerát. Zní to fantasticky.
Naozaj výborný článok, tá empatia, je presne to, čo potrebujem riešiť voči mojim čitateľkám. Nepísať len o tom, čo chcem ja, ale cítiť, čo chcú ony. Vedela som to aplikovať kedysi v obchode a zabudla som, že však to je to isté i pri písaní blogu:)
Výborný článok. Ďakujem veľmi pekne. Začínam s podnikaním a určite to využijem.
Díky Martin, za skvělý článek a návod! Od A do Z, rovnou k použití. 🙂
Ahoj Martin, premýšľam že by som sa zúčastnil nejakých kurzov. Pozeral som si aj tvoje v sekcii online kurzy, ale mnoho ľudí mi odporúčam aj tieto od https://www.learn2code.sk/. Chcel by som sa zdokonaliť v SEO, copywritingu i photoshope a chcel by som vedieť tvoj názor na kvalitu tejto firmy. Vďaka za spätnú väzbu.